Voiko energiahoitajallakin olla energiat vähissä?

Julkaistu 22. kesäkuuta 2026 klo 14.27

Voiko energiahoitajallakin olla energiat vähissä?
Kyllä itseasiassa voi.

Ihan samalla tavalla mekin voimme olla kiireisiä, stressaantuneita tai surullisia. Otamme vaikutteita ympärillämme olevasta maailmasta ja annamme itsestämme joskus niin huomaamattomasti, ettei yhtäkkiä teekannussa riitä enää kaadettavaa muille – saati sitten itselle.

Miksi puhun energiahoitajien energiasta, eiväthän kaikki ole energiahoitajia? Tässä piilee kuitenkin tärkeä totuus siitä, kuinka olemme kaikki samalla viivalla, kun puhutaan ihmisen energiahyvinvoinnista. Energiahoitajina olemme ehkä hieman tietoisempia energioista ja niiden vaikutuksista niin mieleen, kehoon kuin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinkin.

Energiahoitajina olemme oppineet monia tekniikoita ja työkaluja siihen, kuinka pitää oma värähtelymme korkealla, miten suojata itseämme matalammilta energioilta sekä kuinka tasapainottaa fyysistä ja henkistä oloamme. Siksi kannamme energiahoitajan nimeä: olemme opetelleet keinoja voida hyvin omassa energiassamme ja haluamme jakaa tätä tietoa sekä hyvinvointia myös eteenpäin.

Silti teen itsekin jatkuvasti töitä oman energiani tasapainon eteen. Nostatan sitä tarpeen mukaan, suojaan itseäni erilaisilla energiasuojauksilla ja pyrin pysymään mahdollisimman vahvasti omassa voimassani. Kun energiahyvinvointia ylläpitää säännöllisesti, sitä on huomattavasti helpompi vahvistaa esimerkiksi meditaation tai energiahoitojen avulla.

Samalla tavoin kuin lihaksiakaan ei kasvateta yhdellä kuntosalikäynnillä, myöskään oma energia ei pysy vahvana ilman säännöllistä huolenpitoa. Hyvinvointi rakentuu pienistä teoista, joita teemme itsellemme päivä toisensa jälkeen.

Olemme kuitenkin ihmisinä myös fyysisiä olentoja, ja joskus maalliset asiat horjuttavat väistämättä tasapainoamme suojausyrityksistä huolimatta.

Hyvä esimerkki tästä on sairastuminen. Joskus energiakenttämme ja vastustuskykymme eivät jaksa taistella fyysistä sairautta vastaan, ja silloin olemme hetkellisesti poissa omasta tasapainostamme. Fyysisesti, henkisesti – ja myönnetään, silloin tulee äitiäkin ikävä.

Sellaisina hetkinä eivät välttämättä houkuttele positiivinen ajattelu, meditaatio tai erilaiset itsehoitomenetelmät. Silti teen niitä myös silloin, koska juuri silloin niistä on usein kaikkein eniten apua. Ne eivät ehkä poista oloa hetkessä, mutta ne auttavat palaamaan vähitellen takaisin omaan tasapainoon.

Minulta kysytään usein:

"Sinä hoidat muita – kuka hoitaa sinua?"

Vastaukseni on: minä itse, mutta pyydän myös apua muilta.

Käyn säännöllisesti etä- ja lähivastaanotoilla kollegoideni hoidoissa, koska välillä on ihanaa vain olla ja antaa jonkun muun huolehtia minusta. Se tekee valtavan hyvää omalle energiahyvinvoinnilleni. Samalla saan tukea ihania energiahoitajia, jotka omalla työllään auttavat ihmisiä voimaan paremmin ja parantavat maailmaa.

Ja myönnettäköön, ettei kukaan tässä maailmassa pärjää täysin yksin. Me kaikki tarvitsemme joskus tukea, näkökulmia tai vain turvallisen tilan, jossa voimme hetkeksi laskea vastuun harteiltamme.

Onneksi myös matalat energiakaudet menevät aikanaan ohi. Tarinan opetus on ehkä se, että energiahoitajakin on vain ihminen. Vaikka työkalut energian hoitamiseen ovat olemassa, välillä tarvitaan pysähtymistä, lepoa, tukea ja jonkun muun pitämää tilaa.

Tätä voimme jokainen peilata myös itseemme. Muistetaan auttaa ensin itseämme, jotta voimme auttaa muita. Muistetaan myös, että avun pyytäminen on täysin sallittua – vaikka olisit yleensä se, joka auttaa muita.

Heräsikö kiinnostus energiahoitoihin tai siihen, missä tilassa juuri sinun energiasi ovat tällä hetkellä?

Tsekkaa alla oleva leikkimielinen ja ilmainen chakratesti eli testi millä näkee energiakeskuksien tilanteen just nyt. 

Minulla on tarjolla Reiki energiahoitoja tällä hetkellä etänä ja paikanpäälläkin ennakko varauksesta. Tuutko kokeileen?

Lämpimästi tervetuloa tutustumaan energiahoitojen maailmaan.

T. Nelly x

Energia- sekä kehohoitaja ja henkisen hyvinvoinnin ohjaaja
Nelly's Energy Wellness